ارتباط سئو سایت با الکسا

ارتباط سئو سایت با الکسا چیست ؟ الکسا (alexa)، نشان دهنده میزان بازدیدکنندگان یک سایت است. هر سایتی که رتبه الکسا پایین تری داشته باشد، تعداد بازدیدکنندگان آن بیشتر است. سایتی که رتبه الکسا آن یک است، پربازدیدترین سایت جهان است.

اما الکسا تا چه اندازه برای موفقیت یک سایت و کسب و کار مهم است؟

در ادامه به ارائه ی اطلاعاتی درباره ی ارتباط سئو سایت با الکسا می پردازیم.

ارتباط سئو سایت با الکسا

رتبه ی الکسا چیست؟

الکسا یا الکسا رنکینگ، در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت الکسا اینترنت، با هدف ارزیابی میزان ترافیک اطلاعات فضای وب طراحی و ارائه شد. الکسا، نشان دهنده ی میزان ترافیک و محبوبیت یک سایت است و این سرویس درسال ۲۰۰۰ به شرکت آمازون واگذار شد. هر فردی برای اینکه از رتبه ی الکسا سایت خود آگاه شود، می تواند به سایت رسمی الکسا مراجعه کند و پس از وارد کردن آدرس موردنظرش، رتبه ی الکسا سایتش را مشاهده کند.

تفاوت سئو و الکسا

در تعریف علمی، سئو مجموعه کارهایی است که برای بهبود جایگاه یک سایت در نتایج جستجو انجام می شود. ابزارهایی مثل ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا، بک لینک گذاری، کامنت مارکتینگ و … هر کدام تا حد زیادی در سئو سایت تاثیر دارند، اما هیچ کدام به تنهایی کافی نیستند. به طور مثال، با وجود اینکه در الگوریتم های جدید موتورهای جستجو گر، محتوا پادشاه نامیده می شود و اهمیت زیادی در سئو سایت دارد، نمی توان آن را با سئو یکسان دانست. پس این اشتباه است که بگوییم تولید محتوا همان سئو است یا سئو همان تولید محتواست، زیرا محتوا فقط یکی از ابزارهای سئو است.

همانطور که نمی توان سئو را با تولید محتوا یا ایمیل مارکتینگ یکسان دانست، رتبه الکسا و سئو را نیز نمی توان یکسان دانست، زیرا ممکن سایتی رتبه الکسا خوبی داشته باشد اما سئو نشده باشد و برعکس. رتبه الکسا معیار تعداد بازدیدکنندگان یک سایت است، و هر چه میزان ترافیک یک سایت بیشتر باشد، رتبه ی الکسا آن به یک نزدیک تر است. مثلا سایتی که رتبه ده الکسا را دارد نسبت به سایتی که رتبه صد الکسا را دارد، تعداد بازدیدکنندگانش بیشتر است. خوب است بدانید، در رتبه بندی الکسا علاوه بر تعداد بازدیدکنندگان، نرخ پرش کاربر (بانس) و مدت زمان بودن کاربر در سایت، نیز موثر است. البته احتمال اینکه الکسا در رتبه بندی خود از معیارهای دیگری استفاده کند نیز وجود دارد.

سئو الکسا نیست و الکسا سئو نیست

رتبه ی پایین الکسا نشانه ی موفقیت در سئو سایت نیست. افرادی که اطلاعات زیادی از سئو و الکسا ندارند، به اشتباه این دو را یکسان می دانند و فکر می کنند اگر رتبه الکسا سایتشان خوب باشد، مانند یک سایت سئو شده در صفحه ی اول گوگل ظاهر می شوند. با وجود اینکه برخی از پارامترهای الکسا مثل نرخ پرش کاربر (بانس)  در سئو نیز اهمیت دارد، اما به قول بسیاری از سئو کاران، استراتژیست کسب و کارهای آنلاین، سئو، الکسا نیست و الکسا سئو نیست.

برای اینکه ثابت کنیم الکسا و سئو کاملا متفاوت هستند، سایت های خبرگزاری را مثال می زنیم، که به دلیل آمار بالای بازدید، رتبه ی الکسا خوبی دارند، اما در سئو حرفی برای گفتن ندارند. برخی معتقدند سئو و بهینه سازی سایت، خود به خود بر بهبود رتبه ی الکسا تاثیر می گذارد، اما الکسا تاثیری بر روی سئو ندارد.

هر آنچه تا به اینجا گفته شد، برای این است که شما را آگاه کنیم نسبت به کسانی که می گویند سئو همان الکسا است، حساس تر باشید و در دام سودجویان نیافتید. پس بدانید اگر کسی به شما گفت رتبه ی الکسا سایتتان را کم می کند و این کار تاثیری مستقیم بر روی سایتتان دارد، دروغ است.

جالب است بدانید که در برخی از موارد لازم است رتبه ی الکسا یک سایت بهبود پیدا کند، این موضوع به استراتژی کسب و کارها بستگی دارد. مثلا کسب و کاری که می خواهد سرمایه گذار خارجی بگیرد، بهتر است بر روی بهبود رتبه الکسا خود تمرکز کند. اما کسب و کاری مثل دیجی کالا که می خواهد محصولاتش را به فروش برساند، بهتر است بیشتر بر روی سئو کلمات کلیدی تمرکز کند.

ارتباط سئو سایت با الکسا

کاهش رتبه ی الکسا

الکسا با بررسی سه ماهه پارامترهایی مثل تعداد بازدیدکنندگان، مدت زمان بازدیدهای سایت و نرخ پرش کاربر رتبه ی یک سایت را مشخص می کند. برخی معتقدند پارامترهای الکسا در هاله ای از ابهام هستند و نمی توان به طور دقیق از آن ها صحبت کرد. در کشور ما، بازار الکسا برای خیلی از افراد داغ بوده، و حتی کسب و کارهای زیادی در این حوزه به وجود آمده اند. ارتباط سئو سایت با الکسا مسئله ای هست که برای بسیاری از کاربران مطرح شده است.

رتبه ی الکسا نشان دهنده ی محبوبیت یک سایت است و در ایران افراد زیادی به آن اهمیت می دهند. به همین دلیل در سال های اخیر، کسب و کارهای مختلفی به وجود آمدند که با استفاده از روش های مخصوص، رتبه ی الکسا سایت شما را به سرعت کاهش می دهند و در ازای آن هزینه ای مشخص دریافت می کنند. این کسب و کارها معمولا از روش هایی میانبر مثل ربات ها، کدهای ویژه و … برای کاهش سریع رتبه ی الکسای سایت استفاده می کنند. این روش ها خیلی سریع نتیجه می دهند، اما باید توجه داشت، استفاده از این روش ها مانند فریب دادن مخاطب است و احتمال دارد در بلندمدت موجب بی اعتمادی نسبت به کسب و کار ما شود. ضمن اینکه، نتیجه ی روش های میان بر سریع اما ناپایدار است و برای اینکه بتوانیم رتبه ی الکسای سایتمان را پایین نگه داریم، لازم است هزینه ی زیادی بپردازیم. اما سوالی که پیش می آید این است:

آیا الکسا انقدر مهم است؟

امروزه الکسا یکی از نرم افزارهای دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود، و طبق ادعاها، دارای میلیون ها کاربر است. همانطور که گفته شد الکسا، با بررسی سه ماهه برخی از پارامترها مثل تعداد بازدیدکنندگان و نرخ پرش کاربر، میزان محبوبیت و ترافیک یک سایت را مشخص می کند. با وجود اینکه سرویس الکسا، سرویسی قدیمی محسوب می شود و افراد زیادی در قید آن هستند، منابع اطلاعاتی آن در هاله ای از ابهام است. برخی معتقدند با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای مختلف و رایگانی که وجود دارند و  اطلاعات زیادی درباره ی یک سایت می دهند، نیازی به استفاده از سرویس الکسا نیست. زیرا رتبه بندی الکسا نیاز به زمان زیادی دارد و سه ماه زمان گذاشتن برای دریافت اطلاعات محدودی مثل تعداد بازدیدکنندگان و صفحات مرور شده، منطقی نیست.

اشتباهات رایج درباره ی رتبه ترافیک الکسا

سرویس رتبه بندی الکسا، اولین بار درسال ۱۹۹۸ معرفی شد و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است. تصورات اشتباهی درباره ی الکسا و کارکرد آن وجود دارد که طی این سال ها میان مردم رواج یافته است. در ادامه ی این مطلب به بررسی این اشتباهات می پردازیم.

اشتباه شماره ۱: الکسا فقط میزان ترافیک افرادی را که نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند، اندازه گیری می کند.

این اشتباه است، زیرا سرویس اندازه گیری الکسا، مبتنی بر مجموعه ای بسیار بزرگ و متنوع است که میزان ترافیک را از بین همه ی بازدیدکنندگان وب سایت اندازه گیری می کند و تفاوتی ندارد که بازدیدکنندگان افزونه ی الکسا را داشته باشند یا خیر.

اشتباه شماره۲: الکسا فقط تعداد بازدید دارندگان سایت و بازاریاب های اینترنتی را اندازه گیری می کند.

این یک تصور اشتباه دیگر است. زیرا صفحه ی ترافیک الکسا مبتنی بر میلیون ها نفر است، که حداقل از ۲۵۰۰۰ افزونه مرورگر استفاده می کنند.

اشتباه شماره ۳: اگر ترافیک سایت من در یک روز خاص بالا رود، رتبه سایت به طور خودکار بهتر می شود.

این ادعا اشتباه است. رتبه ی جهانی الکسا با وجود اینکه روزانه به روز می شود، اما معیار رتبه بندی آن، میانگین تعداد بازدیدکنندگان سایت ما طی سه ماه است. بنابراین، ارزش ترافیک یک روز، تقریبا ۱/۹۰ از کل ترافیکی است که در رتبه بندی سایت ما تاثیر دارد. جالب است بدانید، رتبه ی یک سایت نسبت به رتبه ی سایر سایت ها مشخص می شود. بنابراین، تغییر در ترافیک سایت های دیگر بر رتبه ی سایت ما نیز تاثیر دارد.