سئو منفی چیست ؟ از زمانیکه گوگل آپدیت های جدید خود را ارائه کرد، مبحث سئو منفی یا بعبارتی Negative SEO موضوع مورد بحث بسیاری از کاربران شد. در واقع سئو منفی کاری هست که شما برای سایت های رقیب خود انجام می دهید تا موقعیت آنها را در نتایج جستجو پایین بیاورید یا بعبارتی آنها را از نتایج جستجو گوگل حذف نمایید.
سئو منفی چیست ؟
هر کار اشتباه و مخرب که باعث شود گوگل سایت شما را در نتایج جستجو حذف نماید و یا وب سایت شما را از رتبه ای که دارید پایین بیاورد سئو منفی می باشد. اگر رقبای شما لینک منفی از سایتهای مخرب و نامرتبط به سایت شما بدهند Negative SEO محسوب می گردد. در این مقاله سعی داریم توضیحات کاملی در جواب سئو منفی چیست ؟ برای شما ارائه نماییم.
هک کردن یک وب سایت
این ممکن است کارآمدترین و در عین حال پرهزینه ترین تاکتیک باشد. با هک یک وب سایت، یک مهاجم می تواند عملکرد سئو سایت را هر طور که می خواهد تضعیف کند. اگر نوعی هک باشد که منجر به از دست رفتن دید موتور جستجو شود ، می تواند حمله منفی سئو محسوب شود، یا بعبارتی سئو منفی نامیده می شود.
ایجاد بک لینک سمی با Spammy Anchor Texts اشاره به وب سایت
بانک پیوند، نرم افزارهای خودکار و PBN ها (شبکه های وبلاگ عمومی) به طور گسترده ای برای تولید این نوع لینک های بد استفاده می شود. تعداد پیوندها ممکن است متفاوت باشد – از چند صد تا هزار.
تراشیدن محتوای یک وب سایت و ایجاد نسخه های تکراری از وب سایت
این عمل مبتنی بر ایجاد نسخه های کپی از وب سایت ها یا بخشهایی از محتوای آن، پیوند داغ و انتشار جعلیات در سراسر وب است.
ارسال نظرات منفی جعلی درباره وب سایت
این تاکتیک ممکن است برای از بین بردن اعتبار یک وب سایت (یا نام تجاری) مفید باشد، بنابراین، می تواند منجر به کاهش بازدید شود.
حذف بک لینک های وب سایت با ارسال درخواست های حذف جعلی به وب مسترها
مهاجمان ممکن است در تلاش برای آسیب رساندن به موقعیت های SERP ، مشخصات بک لینک شما را هدف قرار دهند. آنها ممکن است وانمود کنند شما یا آژانس نمایندگی شما هستند و با مدیران وب در ارتباط هستند، تا آنها را ترغیب کنند پیوندهایی را که به سایت شما اشاره دارند حذف کنند.
قبل از اینکه به صورت عمیق تر به این مبحث بپردازیم، مهم است که تأکید کنیم مفهوم SEO منفی نیاز به بررسی و بحث زیادی دارد. حملات منفی سئو به سختی قابل تشخیص و اثبات است. ردیابی و اثبات حمله منفی SEO بسیار مشکل است، مخصوصا اگر نمایه لینک دهنده وب سایت قبلاً حاوی چند پیوند سمی بوده و یا محتوای سایت ضعیف باشد.
اغلب اوقات، مدیرانی که معتقدند قربانی سئو منفی می شوند، سایر شرایطی را که می توانند باعث افت رتبه شود، در نظر نمی گیرند، از جمله:
به روزرسانی در الگوریتم های Google / Core Algorithm Update.
فیلتر شدن با فیلتر الگوریتمی Google.
بعضی اوقات این افت رتبه ها با SEO منفی اشتباه گرفته می شوند. ماری هاینز ، مشاور سئو در MarieHaynes.com ، در این باره به موارد زیر اشاره کرده است:
“ما مشتریان زیادی داشته ایم که کاملاً اعتقاد داشتند دچار افت رتبه می شوند زیرا یک رقیب پیوندهای غیرطبیعی را به سمت سایت آنها ایجاد کرده است. تقریبا در هر مورد ، ما می توانیم توضیح قابل قبول دیگری برای افت رتبه کسب کنیم.”
این بدان معناست که شما نباید در مورد دلیل افت رتبه خود نتیجه گیری کنید. برای جلوگیری از تأثیر احتمالی به روزرسانی در الگوریتم ها و فیلترهای الگوریتمی، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که کیفیت محتوای شما مطابق با دستورالعمل های Google است و به دنبال پروفایل بک لینک خود هستید.
برخی از مدیران وب این عوامل را از دست می دهند و بلافاصله قضاوت می کنند که وب سایت آنها از یک حمله منفی SEO استفاده کرده است.
کارایی سئو منفی قابل بحث است
گوگل شک دارد که سئو منفی، به ویژه تولید عمدی لینک های بد ، یک عمل کارآمد باشد. بنابراین، آیا یک حمله منفی کارآمد برای SEO ممکن است؟ پاسخ این است که، بستگی دارد.
گوگل در تشخیص بک لینک هایی که ایجاد کرده اید و پیوندهای سمی بسیار ماهر است. با این حال، ممکن است خرابکاری در وب سایتی که از قبل دارای محتوای سطح پایین است و از نظر بک لینک ضعف دارد، کار ساده تری باشد، زیرا مهاجم فقط سوخت بیشتری به آتش خواهد کشید.
در عین حال ، یک وب سایت با کیفیت ممکن است مورد حمله منفی SEO نیز قرار بگیرد امایک تلاش پرهزینه و وقت گیر برای مهاجم داشته باشد. یک حمله باید کاملا باطراحی و هوشمندانه انجام شود تا بتواند تاثیر منفی خود را بگذارد.
ماری هاینز توضیح می دهد:
اگر رقیبی در حال ایجاد پیوند ناخواسته به سایت شما باشد، این کار برایش بسیار گران تمام خواهد شد و بیشتر از آنکه صدمه ای به آنها بزند، شانس کمک به رتبه بندی شما را خواهد داشت. در تمام سالهای بازرسی از پیوندها و کمک به وب سایت هایی که افت ترافیک را تجربه کرده اند ، فقط می توانم یک مورد را بیاد بیاورم که واقعاً احساس کردم پیوندهای ایجاد شده از طریق SEO منفی مقصر بوده اند.
راههای جلوگیری از سئو منفی
سئو منفی چیست و راههای جلوگیری از سئو منفی به چه صورت می باشد ؟ در زیر راههایی را برای پیشنهاد می کنیم.
پست الکترونیک
از سرویس دریافت ایمیل وبمسترتولز گوگل استفاده کنید و همواره اطلاعات وب سایت خود را در وبسمترتولز بروز رسانی کنید. بهتر است که دریافت پیام ها را در حالت هفته ای قرار دهید.
تنظیم هشدارها
۱. گوگل
۱-۱ – برای اسم سایت خود هشدار ( Alert ) قرار دهید.
۱-۲- برای آدرس سایت هشدار قرار دهید.
۱-۳- برای کلماتی که ممکن است از طریق آنها سایت شما صدمه ببیند اخطار قرار دهید.این کار را به صورت site:yourdomain.com keyword انجام دهید.
۲. گوگل آنالیتیکز: برای گوگل انالیتیکز اخطار تنظیم نمایید.
الف – افت شدید آمار بازدید
ب – افزایش میزان اشتراک
ج- افزایش میزان Bounce Rate
بررسی سایت
سایت خود را در بازه های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید. میتوانید کسی را استخدام کنید که هر روز یا هر هفته سایت شما را در کلمات کلیدی که مدنظرتان است مورد بررسی قرار دهد. این فرد باید چک کند که ایا شما افت شدید داشته اید و یا حتی از نتایج به طور کل حذف شده اید یا نه.
ردیابی لینک ها
لینک های ارسالی به سایت خود را از طریق سایت هایی مانند Open Site Explorer یا AHREF’s مورد بررسی قرار دهید.
بررسی لینک های ورودی جدید
برای این کار وارد پنل گوگل وبمستر تولز و بینگ وبمستر تولز خود شده و لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند (Referring domains) را بررسی نمایید. لیست مراجعات مربوط به ماه های قبل را دریافت کنید و آنهایی که دوبار به وب سایت شما لینک داده اند را حذف کنید و لیست را محدود به سایت هایی کنید که فقط یکبار به شما لینک داده اند. همه چیز را مورد بررسی قرار دهید حتی به وبسایت ها سر بزنید و Anchor text و یا مکانی که لینک قرار گرفته اند را مورد بررسی قرار دهید.
با روشهای فوق شما میتوانید از سایت خود در مقابل سئو منفی محافظت کنید. بجای اینکه به فکر قرار گرفتن در رتبه های بالا باشید بهتر است که اول از همه وب سایت خود را کاملا مقاوم در برابر سئو منفی ایجاد کنید و در سایت خود لینک های سالم ایجاد کنید.
مقاله سئو منفی چیست ترجمه شده پست Easy Steps To identify And Prevent Negative SEO می باشد.