در طراحی سایت به کاربرانتان احترام بگذارید تا مشتریان بیشتری جذب کنید. برای داشتن یک وب سایت موفق شما نیازمند به طراحی UX روان (UX مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربری است البته برخی مواقع به معنای میزان رضایت کاربر از کاربردی بودن سایت هم می توان آن را در نظر گرفت یا در نهایت حس خوشایند یا ناخوشایندی را که کاربران از سایت شما می گیرند توسط UX به آنها منتقل می کنید.) و مورد پسند برای کاربر و مخاطب وب سایت خود شما هستید.
در طراحی سایت به کاربرانتان احترام بگذارید تا مشتریان بیشتری جذب کنید.
اگر بخواهیم منظور را واضحتر برسانیم باید گفت شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تا زمانی که ظاهر وب سایت تان را با نیاز های کاربرانتان هماهنگ نکنید و نتوانید در آنها احساس تعلق به وب سایت تان را ایجاد کنید امکان موفقیت پایینی دارید و اما ما در این مطلب قصد داریم پنج نکته مهم برای جذب مخاطب به وب سایت را به شما معرفی کنیم لطفا تا انتها مطلب همراه ما باشید.
از فرضیات پرهیز کنید و سعی کنید کاربرانتان را بشناسید
علم بازاریابی در طول سالیان گذشته بر پایه فرضیات و قضاوتها قرار داشته است در حالیکه اکثر افراد وقتی متوجه می شوند تصور پیش فرضی درباره آنها وجود دارد، ناراحت میشوند. چه این فرضیات صحیح باشد و چه ناصحیح، استفاده از تصوراتی همچون معنای زن یا مرد بودن، اخلاقیات و خصوصیات یک گروه به خصوص از کاربران، ویژگیهای والدین خوب و … در طول این سالها بسیار پرطرفدار بوده است اما کارشناسان معتقدند این روشها نه تنها موجب موفقیت یک کسب و کار نمی شوند، بلکه تاثیرات مخربی نیز بر جای میگذارند.
مدیریت یک وب سایت با استفاده از فرضیات متعدد، باعث از دست دادن مشتریان زیادی خواهد شد. بنابراین این روش قدیمی را کنار گذاشته و تلاش کنیدتا با مشتریان واقعی خود و خصوصیات اخلاقی آنها آشنا شوید.
از اتلاف وقت کاربر جلوگیری کنید
شما باید برای کاربرانتان احترام قائل شوید و از اتلاف وقت آنها جلوگیری کنید از این رو در این بخش چند نکته برای جلوگیری از هدر رفت زمان کاربران وب سایت تان به شما توصیه می شود:
– طراحی وب سایت شما باید به نحوی باشد که در کوتاه ترین زمان ممکن تمام اطلاعات برای کاربر بارگذاری شود. مطالعات اخیر نشان میدهند کاربران تنها ۳ ثانیه برای بارگذاری یک وب سایت صبر میکنند. بنابراین وب سایت شما باید به قدری ساده و سریع باشد که در کمتر از ۳ ثانیه مطالب آن بارگذاری شود. در غیر اینصورت کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت شما را ترک کرده و به سوی رقبای شما روانه خواهند شد.
– نمایش تبلیغات مداوم، آزاردهنده است. گاهی وب سایت ها بدون توجه به احساسات کاربرانشان، به طور مداوم و پیوسته پنجرههای تبلیغاتی را نمایش میدهند. این در حالی است که فرد هنوز تمام سایت را مشاهده نکرده است و از محتوای آن آگاهی ندارد. ایجاد چنین شرایطی برای کاربران باعث فرار و ترک وب سایت خواهد شد.
– هنگام تهیه فرمهای ثبت نام و عضویت و … به ساده بودن آنها دقت کنید. کاربران شما زمان اضافه برای درج اطلاعات ریز و جزئی را ندارند و در مواجهه با فرمهای طولانی و خسته کننده احساس ناخوشایندی خواهند داشت.
آنها را موظف به انجام کارهای تکراری نکنید
حتما این جمله معروف را که “انسان جایز الخطاست ” را شنیده اید، اشتباه کردن بخشی از وجود ما است و هر فردی در طول زندگی خود بارها دچار اشتباه و یا فراموشی میشود. این امر در تکمیل نمودن فرمهای وبسایت نیز بارها رخ میدهد.
طراحی فرم عضویت، خرید و یا هر فرم دیگری که در وب سایت خود نیازمند آن هستید، باید بر اساس یک سری اصول و قواعد انجام گیرد. در زمان ساخت یک فرم همواره به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است کاربر شما فیلدی را اشتباه پر کند، یا آن را فراموش کند و تا آخرین مرحله ثبت اطلاعات پیش رود حالا که او به مرحله پایانی ثبت اطلاعاتش رسیده است، اگر مجبور باشد بازگردد و فرم را مجدداً پر کند کاملا عادی است که منصرف خواهد شد. چرا که او نمیخواهد یکبار دیگر این مراحل طولانی را طی نماید و شاید در آخر به این نتیجه برسد اصلاً خرید این کالا و یا عضویت در این سایت ارزش این همه سختی و تکرار مراحل را ندارد.
طراحی فرم باید به گونهای باشد که فرد در مواجه با اشتباه، نیاز به تکمیل اطلاعات از ابتدا نداشته باشد و تنها به اصلاح فیلد مورد نظر بپردازد. چرا که پر کردن مجدد تمام فرم کاربر را خسته و ناراحت می کند و ممکن است برای همیشه این مشتری را از دست بدهید.
بهتر است کاربران خود را تشویق به ثبت اطلاعات مورد نیازتان کنید اما از مجبور کردن آنها به انجام کارهای تکراری پرهیز کنید. همانطور که قبلا نیز گفتیم در طراحی سایت به کاربرانتان احترام بگذارید تا مشتریان بیشتری را به سمت وبسایت خود جذب نمایید.
زمانیکه از کاربران درخواست اصلاح مجدد فرم را دارید باید به لحن و کلماتی که استفاده میکنید دقت کنید. در این شرایط باید از عبارات محترمانه استفاده کنید و از به کار بردن جملاتی که باعث ایجاد احساس ناخوشایند در کاربران میشوند، پرهیز کنید. فردی که وارد وب سایت شما میشود باید همواره احساس مورد احترام قرار گرفتن را حس کند و هیچگاه در برابر اشتباهاتش احساس حماقت نکند.
افراد در برابر توهین به شدت واکنش نشان میدهند و اگر چنین برداشتی از رفتار شما داشته باشند، به سرعت وبسایتتان را ترک خواهند نمود. از این رو بهتر است این مسئله را به صورت روشن و واضح بیان کنید که اشتباهات و خطاها فقط بخشی از این فرآیند هستند و اکثرا بصورت اتفاقی رخ می دهند، در واقع شما باید طوری رفتار کنید که کاربران احساس احترام و پذیرفته شدن کنند.
گفتگو با کاربران
گاهی اوقات کاربران یک وب سایت دچار سردرگمی میشوند و سوالی در ذهن آنها شکل می گیرد که پاسخ آن را در لینکهای متعدد سایت نمییابند در این شرایط فراهم کردن امکان گفتوگو با یکی از مدیران وب سایت میتواند تاثیر چشمگیری در پدید آمدن احساس محترم شمرده شدن برای کاربران داشته باشد، چرا که این گفتوگو باعث راهنمایی کاربر شده و سوال و مشغله ذهنی او را برطرف می کند .
شما برای برقراری ارتباط با کاربر می توانید از راه های گوناگونی اقدام کنید، همانند : ارتباط ایمیلی، چت آنلاین، درج اطلاعات تماس تلفنی در وب سایت و یا آدرس دفتر شرکت برای برقراری ارتباط حضوری با کاربر و …
شرح دادن فرآیند کار برای کاربران و مشتریان
اکثر افراد طبیعت انسان به گونهای است که وقتی به مکانی احساس تعلق داشته باشند، احساس بهتری داشته و مدام به آن سر میزنند. اگر میخواهید سایت شما بازدید بالایی داشته باشد و نرخ تبدیل آن افزایش یابد، به کاربرانتان احساس تعلق را منتقل کنید و با آنها به نحوی رفتار کنید که خودشان را همانند جزئی از کادر طراحی وب سایت شما مهم بدانند و از تمام جزئیات آن اطلاع داشته باشند. زیرا مطلع بودن از قوانین یک گروه اولین گام برای احساس پذیرفته شدن در آن است.
زمانیکه میخواهید کاربران عمل مشخصی را در وب سایت شما انجام دهند (به عنوان مثال ثبتنام و ورود به سایت)، مراحل کار را برای آنها به صورت کاملا ساده و قابل فهم بیان کنید و از پیچیده و طولانی کردن مطالب به شدت پرهیز کنید. در این صورت آنها احساس خودمانی تر و صمیمی تری نسبت به سایت شما دارند و در نتیجه نسبت به آن حس تعلق بیشتری خواهند داشت. برای مثال میتوان فرآیند انجام کار را در قالب تصاویر یا کلیپ کوتاه برای کاربران به نمایش در آورید تا آنها را راهنمایی کرده باشید. استفاده از موشن گرافیک و یا انیمیشنهای کوتاه و کم حجم نیز ایده جذابی است.
گروه انفورماتیک کیان تک با سابقه طراحی سایت مشهد و سئو سایت مشهد همواره سعی دارد با ارائه مطالب آموزنده به شما کاربران و مخاطبین محترم بهترین وبسایت را به شما پیشنهاد نماید.