موتورهای جستجو وب چگونه کار میکنند ؟ موتورهای جستجو دارای مجموعهای از نرمافزارها و سختافزارها هستند با این قابلیت کاربردی که میتوانند در میان حجم بالا و گستردهای از اطلاعات و دادهها مطالب مورد نظر و دلخواه کاربران راپیدا کنند.
قابلیت جستجو موتورهای جستجو در پایگاه داده (database) های مختلف، حافظه (موبایل، لپتاب، کامپیوتر و…) و در فضای اینترنت و وب قابل انجام است.
موتور جستجو وب یک نوع از انواع موتورهای جستجو است که در فضای وبسایت به دنبال اطلاعات میگردد و موضوع این مطلب هم پیرامون نحوه کار و انواع این نوع از موتورهای جستجو است.
در ادامه مطلب به طور واضح تر و جزئیتر در رابطه با اینکه موتور جستجو وب چیست؟ و نحوه و شرایط کارکرد آن بیشتر توضیح خواهیم داد، لطفا تا انتها مطلب همراه ما باشید.
موتور جستجو وب چیست؟
موتور جستجو وب نوعی از موتورهای جستجو است که در فضای وب به دنبال اطلاعات میگردد. موتور جستجو وب نسبت به بقیه موتورهای جستجو پر کاربردتر است چرا که در هر دقیقه تعداد محتواها و وبسایتهای جدید به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند و دستیابی به مطلب و محتوا مدنظر بدون استفاده از موتور جستجو غیرممکن است.
موتورهای جستجو وب چگونه کار میکنند ؟
مراحل کار موتورهای جستجو وب به سه بخش اصلی به نامهای (Ranking ،Indexing ،Crawling) تقسیم میشود و در این قسمت از مطلب قصد داریم این سه مرحله را به صورت کامل و با بیانی ساده برای شما عزیزان شرح دهیم.
Crawling: در مرحله اول موتورهای جستجو وب رباتهای (Crawler) خود که به نامهای خزنده و عنکبوت نیز معروف هستند را برای ارزیابی مطالب و محتواها جدید و کارکرد وبسایتهای تازه ایجاد شده، ارسال میکنند و مسئولیت این رباتها بدین نحو است که باید با بررسی مطالب و محتواهای وبسایت دریابند که حوزه فعالیت یک وبسایت وابسته به چه موضوعی است.
رفت و آمد و گردش این رباتها در وبسایت به واسطه لینکها است و به نحوی میتوان گفت نقشه راه این رباتها برای بازکردن صفحات وبسایت لینکهای موجود در آن هستند.
Indexing: در مرحله دوم موتورهای جستجو وب پس از ارسال رباتهایشان به وبسایتها و بررسی نحوه کارکرد آنها اطلاعات را در پایگاه داده (database) خودشان ثبت میکنند و سپس اطلاعات دریافتی را دستهبندی میکنند.
نکته: هر موتور جستجو پایگاه داده (database) مختص به خود را دارد.
Ranking: در مرحله سوم (مرحلهی پایانی) موتورهای جستجو وب آماده برای کار هستند و هنگامیکه کاربران عبارت مورد نظرشان را در فیلد جستجو تایپ میکنند، آنها در پایگاه داده خود به دنبال مطالب مرتبط با کلمات کلیدی یکسان با عبارت جستجو شده توسط کاربر میگردند تا نتیجه مطلوب را برای کاربران نمایش دهند.
در مرحله آخر یک مسئله بسیار مهم است و آن رتبهبندی سایتها در صفحات نتایج است که این رتبهبندی براساس فاکتورهای مختلف و کیفیت محتواها است و موتورهای جستجو وب به هیچوجه مطالب و سایتهای پیشنهادی را به صورت تصادفی رتبهبندی نمیکنند.
کدام موتور جستجو وب برای من مناسب است؟
گوگل، یاهو، بینگ کدام یک مناسبتر است؟
در حال حاضر برترین و شایعترین موتور جستجو با سهم (۸۶ درصدی) از بازار جستجو کاربران گوگل است و به نحوی میتوان آن را یک هیولا نامید چرا که در اکثر کشورها گوگل اولین موتور جستجوگر است.
البته لازم به ذکر است در برخی از کشورها همانند ژاپن و چین با اختراع موتور جستجوگر بومی درصد استفاده از گوگل به عنوان اولین موتور جستجوگر کاهش پیدا کرده است.
اما این نکته که گوگل در مقایسه با بقیه موتورهای جستجو وب برتر است به هیچ وجه قابل انکار نیست.
سخن پایانی گروه انفورماتیک کیان تک
از شما عزیزان سپاسگزاریم بابت اینکه تا انتها مطلب همراه ما بودید، امیدواریم که با خواندن این مطلب پاسخ سوالاتتان را راجع به موتورهای جستجو و موتور جستجو وب به طور کامل دریافت کرده باشید. ما در مجموعه طراحی سایت کیان تک خواستار پیشرفت و موفقیت شما هستیم.
به عنوان یک دوست یک توصیه دوستانه به شما دوست عزیزی که تا اینجا مطلب همراه ما بودی دارم، حالا که با موتورهای جستجو و نحوه کار آشنا شدی بهتره که چند دقیقهای وقت بزاری و نکات مهم و لازم برای یک سرچ مناسب هم یاد بگیری تا از این به بعد مطالب با کیفیتتری توسط موتورهای جستجو بهت پیشنهاد بشه.