استراتژی مارکتینگ که بسیاری آن را بازاریابی اینترنتی می نامند، مجموع نکاتی است که به تأمین اهداف کسب و کار در بازار هدف کمک میکند. استراتژی مارکتینگ بخشی از کسب و کارهای امروزی است که فقدان آن در بیزینس، درست مثل این است که بخواهیم در جنگلهای آمازون بدون راهنما و نقشه، به کنکاش بپردازیم! عاقبت یا مرگ هست یا گم شدن و شانس موفقیت در این جنگلهای انبوه بدون نقشه و راهنما بسیار کم است! بدون استراتژی مارکتینگ هم، نمیتوان در بین انبوه رقبای بازار حرف خاصی زد و چیز خاصی عرضه کرد!
همیشه به یاد داشته باشید که هر وقت درباره بیزینس خود با کسی صحبت میکنید، در واقع در حال انجام مارکتینگ هستید و در این بین، مارکتینگ استراتژی به شما کمک میکند تا تمرکز کرده و فعالیتها را روی پراسپکتهایی که بیشترین پتانسیل را برای تبدیل شدن به مشتری شما دارند، متمرکز نمایید.
آموزش نتورک مارکتینگ در ایران در ابتدایی سطح ممکن باقی مانده است و متأسفانه کاستی های بسیاری در آن دیده میشود. بعد از داغ شدن تب شرکتهای بازاریابی شبکه ای مجوز دار در ایران، به روشهای مختلف مورد عنایت دوستانی که خود را طرفدار و فعال این صنعت همچنان نوپا در داخل کشور میدانند، قرار گرفته ام. یکی از این موارد که به شدت موضوع بحث دوستان بوده و برخی از کامنتها به آن اشاره دارد، مخالفت من با تمامی شرکتهای فعال و دارای مجوز بازاریابی شبکه ای در کشور است. در این پست به نکته ای اشاره خواهم کرد که در زمان نوشتن این مطلب در هیچ یک از شرکتهای فعال و دارای مجوز در ایران به آن توجهی نشده است و صد البته در قوانین فعلی (در زمان نوشتن این پست) هم از سوی قانون گذار این مورد فراموش شده است! این مسأله به ظاهر ساده، تأثیر بسیار بالایی بر میزان سوددهی شرکتهای فعال، میزان پورسانت بالاسریها و همینطور در موارد متعدد بر میزان ضرر تازه واردها و افرادی که هنوز سازمان فروش خود را نساخته اند خواهد داشت.
تب داغ راه اندازی سیستم همکاری در فروش هنوز هم رواج دارد و به این سادگیها هم فروکش نخواهد کرد! رویای کسب درآمد بالا با سرمایه کم و در مدت زمان اندک، چیزی نیست که به این راحتی ها دست از سر کم تجربه ترها بردارد مخصوصاً وقتی عده ای سودجو، این رویا را تقویت می کنند… .
البته هرگز منکر پتانسیل بسیار بالای همکاری در فروش (affiliate marketing) چه در کسب درآمد مدیر سیستم چه برای تبلیغات و برندینگ محصولات و سرویسهای مختلف نشده، نمیشوم و نخواهم شد اما این را نیز از یاد نخواهم برد که رویای یک شبه ثروتمند شدن با راه اندازی یک سیستم همکاری در فروش به دنبال خرید یک اسکریپت، دروغی سودجویانه بیش نیست!
موفقیت برای هر کس مفهوم خاص خود را دارد اما به نظر من رسیدن به چیزی که نام موفقیت بر آن می نهیم، پیمودن مسیری ثابت را می طلبد که در این مطلب قصد تعریف این مسیر را دارم.
همه میدانیم که پیش از نوشتن به هر زبانی باید الفبای آن زبان را فرا گرفت؛ اگر قصد دارید موفقیت زندگی خود را بنویسید (حاصل کنید)، گریزی از فراگیری الفبای موفقیت نخواهید داشت. پریسا را به عنوان الفبای موفقیت بشناسید و امیدوارم که در مسیر موفقیتهای زندگیتان، همچون من از این الفبا بهره بگیرید.
نخست باید به پایه ای ترین سئوال پاسخ داد، چرا پریسا؟ چرا برای موفقیت این الفبا برگزیده شده است و چرا آن را منتشر کرده ام آن هم بعد از نوشتن فرمولهایی مثل METS که در نخستین کتابم به آن اشاره کرده بودم (کتاب هرگز به چاپ نرسیده ی “نتورک مارکتینگ از نگاهی دیگر”):
پ ایداری راه ی گانه ی س ربلندی و آ زادی
البته شاید به نظر بسیاری الفبای موفقیت چیزی جز این باشد که خب در این مورد صحبتهای بسیار می توان کرد اما در مسیری که تا به امروز طی کردم و با تجاربی که تا به امروز در زندگی بدست آورده ام، الفبای موفقیت را در بهترین حالت میتوان در پریسا دید. گاهی یک اسم میتواند بهترین الهام بخش زندگی باشد… .