۷ عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی

7-factors-of-success-or-fai

۷ عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی شکل گیری آن وب سایت می باشد. به طور طبیعی همه کاربران بعد از بازدید کردن هر وب سایت نظری خواهند داشت. بسیاری از سایتها طراحی پسندیده ای دارند و این باعث بازگشت چندباره بازدید کنندگان به آن وب سایت خواهد شد و در مقابل وب سایتهایی هستند که برای اولین و آخرین بار مشاهده می شوند و کاربر رغبتی برای مراجعه مجدد به آن را ندارد. به نظر شما چه عواملی تعیین کننده این است که یک وب سایت خوب است یا نه؟

در این مقاله ۷ عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی را بررسی می کنیم:

۱- هدف

مهمترین عامل موفقیت یک وب سایت هدف آن وب سایت می باشد، طراحی سایت باید بصورت دقیق هدف خود را مشخص نماید. مدیران سایت باید خودشان درک قوی از مطالب وب سایت که قرار هست در اختیار کاربران قرار گیرد را داشته باشند تا بتوانند هدف خود را به خوبی به کاربران وب سایت القا کنند.

هدف باید خاص باشد، به طور مثال هدفی مانند اینکه (من میخواهم به بزرگترین کسب و کار اینترنتی در کشور برسم)هدف مناسبی نیست و به صورت دقیق بیان کننده آن چیزی که شما میخواهید انجام دهید نمی باشد. به جای این عبارت شما میتوانید بگویید ( من میخواهم از طریق وب سایتم مرجع اصلی معرفی خدمات خود و ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریانم باشم).
این هدف باید قبل از طراحی سایت شما باشد. هر اندازه شما بتوانید سریعتر و روانتر این هدف را به مخاطب خود القاء کنید، شانس بیشتری را در کسب موفقیت و القای حس رضایت به بازدیدکننده خواهید داشت.

7-factor-succes

۲- وضوح راهی برای کسب موفقیت سایت

باید هدف وب سایت شما بدرستی برای بازدیدکنندگان سایت تان قابل فهم و درک باشد. در برخی از وب سایتها عوامل گرافیکی و افکت های تصویری باعث به حاشیه رفتن و سردرگمی بازدید کننده می شود. در طراحی سایت باید این نکته را در نظر گرفت که هدف سایت بصورت واضح به بازدید کننده منتقل گردد. در یک وب سایت فروشگاهی، اطلاع رسانی دقیق در خصوص محصولات، نحوه ارسال و … باید کاملا روشن و واضح باشد. در یک وب سایت خبری، دسته بندی اخبار یا مطالبی که در سایت قرار گرفته می شود باید روشن و واضح باشد. گاهی ساده بودن وب سایت بیشتر کاربران را به سمت هدف می برد.

۳- قابلیت استفاده نیاز اولیه کاربران سایت

ظاهر سایت هرگز نباید جایگزین کارایی و قابلیت استفاده بودن وب سایت گردد. این قابلیت استفاده برحسب نوع وبسایت ها متفاوت است. به طور مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک باید بتواند به خوبی محصولات را نمایش دهد و جستجوی مناسبی را داشته باشد، سبد خرید و روند فروش متناسب با خرید داشته باشد در مقابل یک وب سایت خبری باید دسته بندی مناسب، تگ بندی مطالب، تسهیل در امر خواندن مطالب با رنگ بندی و سایز بندی قلم ها و زمینه و … را داشته باشد.

۴- دسترس پذیری عاملی برای کسب موفقیت سایت

باید وب سایت با تمامی مرورگرها قابلیت رویت باشد. اگر وب سایتی طوری طراحی شود که مجبور به استفاده از یک مرورگر خاص یا سیستم عامل مشخصی باشیم این عامل باعث خواهد شد که کاربران خود را از دست بدهید. وب سایتهایی موفق خواهند بود که به بازدید کنندگان خود اجازه انتخاب بدهند.

۵- تمرکز بر روی کاربر اولویت طراحی سایت

تمامی هدف یک سایت جذب بازدیدکننده و کاربران در آن سایت می باشد. پس باید تمامی نیازهای کاربران را در وب سایت خود برآورده کنیم. برای برآورده کردن نیازهای کاربران باید تمامی اهداف خود را در سایت بگنجانیم تا رضایت کاربران خود را کسب نماییم. نیازهای کاربران همواره مقدم بر خواست های مدیر وب سایت می باشد.

۶- جابجایی در محتوا سایت

احتمالا هدف تمامی ما در طراحی سایت این است که کاربران بیش از یک صفحه از سایت ما را بازدید کنند، اینکه چگونه بتوانیم سایر محتواهای مورد نیاز کاربر را به او نشان دهیم کار طراحی ناوبری می باشد. روش هایی مثل منوی اصلی که به ارائه لینک های صفحات و مطالب پر کاربرد سایت می پردازد، نقشه سایت، امکان جستجو بر حسب تگ ها و دسته ها، صفحات راهنما و درباره ما و … نیز از جمله صفحاتی هستند که کاربران به دنبال یافتن آنها برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود در سایت می باشند.

قرار دادن لینک های مختلف در هر صفحه که به کاربر کمک میکند تا محتواهای مرتبط با موضوع مورد علاقه خود را در سایت راحت تر پیدا کند. هر چه این موارد مرتبط تر و مورد نیاز بیشتر بازدید کنندگان باشد، در کسب موفقیت شما در وب سایت تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

Web-interface

۷- ظاهر سایت

ظاهر گرافیکی سایت یکی از ۷ عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی می باشد. وب سایتی موفق می باشد که کاربرپسندتر باشد و امکانات کاربری آسان در طراحی آن بکار رفته باشد. یکی از عوامل موفقیت در طراحی ظاهر کاربرپسند یک وب سایت استفاده از روانشناسی رنگها در طراحی سایت می باشد که قبلا در خصوص آن مقاله ای را ارائه نمودیم.

روندهای طراحی سایت، متناسب با تکنولوژی های جدید در حال تغییر است و یک سایت زمانی میتواند به موفقیت دست یابد که درک داشته باشد در این رقابت همیشه باید به روز باشد. بسیاری از وب سایت های موفق روند بازطراحی خود را هر چند سال یکبار تکرار می کنند تا بتوانند بهترین خدمات را بر اساس تکنولوژی های روز به کاربران ارائه دهند.

در این مقاله ۷ عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی را برای شما کاربران محترم بیان کردیم .